Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 5058 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 1528 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php:5058) in /customers/0/4/f/styrkhv.no/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831 {"id":29009,"date":"2017-07-27T18:25:59","date_gmt":"2017-07-27T16:25:59","guid":{"rendered":"http:\/\/www.styrkhv.no\/?p=29009"},"modified":"2017-07-27T18:25:59","modified_gmt":"2017-07-27T16:25:59","slug":"her-er-hv-rapporten-i-et-notteskall","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.styrkhv.no\/2017\/07\/27\/her-er-hv-rapporten-i-et-notteskall\/","title":{"rendered":"Her er HV-rapporten i et n\u00f8tteskall"},"content":{"rendered":"

\"\"<\/strong><\/p>\n

Ikke tid til \u00e5 lese hele HV-rapporten p\u00e5 40-50 sider? Her er delrapporten i et n\u00f8tteskall. Den viser at Norge trenger mange FLERE – ikke F\u00c6RRE – HV-soldater for verne folk og land. Velgerne m\u00e5 avgj\u00f8re sin egen rett til beskyttelse p\u00e5 hjemstedet med stemmeseddelen 11. september.<\/strong><\/p>\n

En stemme til de r\u00f8dbl\u00e5 partiene er b\u00e5de en stemme til kutt i din families trygghet p\u00e5 hjemstedet, men ogs\u00e5 din godkjenning av det spillet som har utspilt seg i demokratiets skygger, med embetsverk, hemmelighetskremmeri og bakrom som sentrale elementer.<\/p>\n

Moderatorgruppen i folkeaksjonen Styrk Heimevernet (SH) har gjennomg\u00e5tt HV-rapporten for \u00e5 belyse momenter vi mener er viktig \u00e5 merke seg. Det er realitetene<\/em> i HV-rapporten – ikke st\u00f8yen rundt rapporten – som gir deg det beste utgangspunktet for dine egne vurderinger f\u00f8r det viktigs forsvarsvalget.<\/strong><\/p>\n

Selv om rapporten formelt<\/em> ikke er ferdigstilt, gir den deg viktig\u00a0informasjon<\/em> du har rett til \u00e5 f\u00e5 f\u00f8r et valg.<\/p>\n

For \u00e5 lese hele rapporten m\u00e5 du g\u00e5 til siden hos Aldrimer.no<\/a>. Dette nettstedet publiserer rapporten som Forsvarsdepartementet f\u00f8rst nektet for eksisterte. Vi oppfordrer alle til \u00e5 lese hele rapporten, og deretter f\u00e5 med seg venner og kjente til \u00e5 STEMME NEI til HV-kutt 11. september.<\/p>\n

Det skitne skyggespillet om sikkerhet – og reaksjonene<\/strong><\/h4>\n

«Delrapport 1: Struktur og volum» er grunnmuren i studien «Behovet for territorielle styrker i Norge», som Sjef HV, general Tor Rune Raabye, har bestilt. Forsvarsdepartementets generalmajor Odd-Harald Hagen utsatte studien<\/a> til etter valget i et m\u00f8te med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) 1. juni 2017. If\u00f8lge aldrimer.no’s kilder ble studien utsatt p\u00e5 grunn av «d\u00e5rlig timing». SH er usikker p\u00e5 hva som menes med «d\u00e5rlig timing», og hvem «timingen» er «d\u00e5rlig» for. Vi ser det slik at forskning om Rikets behov for sikkerhet b\u00f8r p\u00e5skyndes, ikke utsettes – og at utsettelsen av forskningen var «d\u00e5rlig timing» for Norge.<\/p>\n

At Norge trenger FLERE – ikke F\u00c6RRE – HV-soldater ble ikke nevnt da regjeringen offentliggjorde status for landmaktutredningen p\u00e5 Litteraturhuset 19. juni 2017. Brigader Aril Brandvik visste at forskningen tydet p\u00e5 behov for flere HV-soldater for Rikets sikkerhet<\/a>, men tiet i forsamlingen.<\/p>\n

Ivrige H\u00f8yremedlemmer har i sterke ordelag pr\u00f8vd i diskreditere rapporten, og kalt den for «forfalsket» – i h\u00e5p om \u00e5 drepe debatten om innholdet og realitetene i rapporten. FFI-direkt\u00f8ren mente den var et «falsum»<\/a>. Forsvarsdepartementet har s\u00e5 langt ikke forklart hvem som tok avgj\u00f8relsen om \u00e5 stanse forskningen. Var det embetsverket? Var det politisk ledelse?<\/p>\n

SH krever svar – og vi mener FDs handllinger for \u00e5 kutte i befolkningens rett til lokal trygghet er s\u00e5 alvorlig at departementet m\u00e5 granskes<\/a> for \u00e5 f\u00e5 alle fakta frem i lyset.<\/strong><\/p>\n

\u00abHvorfor studien er stoppet kan bare de som har stoppet studien forklare. Og det b\u00f8r Forsvarsdepartementet faktisk forklare. Jeg skj\u00f8nner ikke denne beslutningen\u00bb, skriver Are Tomasgard<\/a> p\u00e5 Facebook. I tillegg til \u00e5 v\u00e6re i LOs toppledelse er han leder av Landsr\u00e5det for Heimevernet.<\/p>\n

Ola Elvestuen (V) mener rapporten er grundig og interessant<\/a>, og vi ha offisiell fremleggelse av rapporten f\u00f8r valget.<\/p>\n

– Det virker unektelig sv\u00e6rt merkelig at Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) f\u00f8rst hevdet at dokumentet ikke eksisterte, men at man s\u00e5 hevdet at dokumentet var uferdig og en upublisert rapport som ikke var kvalitetssikret, sier Liv Signe Navarsete (Senterpartiet) til Aldrimer.no<\/a>.<\/p>\n

– Det er en voksende mistillit blant folk i Forsvaret b\u00e5de mot den milit\u00e6re og politiske ledelsen<\/a>, sier Torbj\u00f8rn Bongo, forbundsleder i Offisersforbundet, til Dagsavisen.<\/strong><\/p>\n

HV-rapporten i et bittelite n\u00f8tteskall<\/strong><\/h4>\n
    \n
  • HV-rapporten er skrevet av fem forskere\/offiserer<\/strong> ved FFI. Den bygger p\u00e5 et bredt utvalg av kilder<\/strong>, blant annet Forsvarets operative hovedkvarter, HV-distrikter, politimestere og andre operative akt\u00f8rer innenfor samfunnsberedskapen. Den er ikke stemplet «ferdig»<\/strong>, fordi FD grep inn og stanset hele studien.<\/li>\n
  • Rapporten\u00a0gjennomg\u00e5r truslene mot Norge<\/strong>, med fokus p\u00e5 hybride trusler<\/strong> («Gerasimovdoktrinen») og terrortrusler<\/strong> fra jihadistgrupper. Trusselvurderingene i rapporten er kvalitetssikret av E-tjenesten<\/strong>.<\/li>\n
  • Rapporten vurderer ogs\u00e5 de oppgavene Heimevernet er p\u00e5lagt og hvor mange soldater som er n\u00f8dvendig<\/strong> for \u00e5 l\u00f8se oppdraget pr i dag. Norge trenger i alt 56.000 HV-soldater for \u00e5 beskytte mennesker og verdier<\/strong>: 52.000 til rene milit\u00e6re oppgaver, 4000 til \u00e5 v\u00e6re en styrkebr\u00f8nn for politiet ved \u00f8kt terrorfare eller andre kriser.<\/li>\n
  • Rapporten dr\u00f8fter behov for mer<\/em> lokalt HV<\/strong> som beredskap som f\u00f8lge av klimaendringer<\/strong> og mer ekstremv\u00e6r<\/strong>.<\/li>\n
  • Rapporten dr\u00f8fter HVs viktige rolle i totalforsvaret av Norge.<\/li>\n<\/ul>\n

    Som kjent g\u00e5r Ap, FrP og H\u00f8yre til valg p\u00e5 vedtaket om \u00e5 kutte Heimevernet NED til 38.000 soldater<\/strong>, kun basert p\u00e5 \u00f8konomi og fagmilit\u00e6re r\u00e5d fra det embetsverket som n\u00e5 er i skuddlinjen for stadig mer massiv ild fra en oppr\u00f8rt almenhet. Hvorfor skal Norge v\u00e6re det eneste landet i Europa som kutter ned i heimevern, mens v\u00e5re allierte og naboer bygger opp heimevern?<\/p>\n

    SH mener Norge skal dimensjonere beredskap og beskyttelse ut fra Rikets behov for sikkerhet – ikke ut fra et budsjett som er oppspist av kostbare investeringer og et svindyrt forsvarsbyr\u00e5krati. Det er med kuler og krutt Norge skal forsvares mot ufredsmenn – ikke med blyanter og binderser<\/strong>.<\/p>\n

    SH mener vi skal kutte i byr\u00e5kratiet hvis det m\u00e5 spares – ikke i befolkningens rett til trygghet p\u00e5 hjemstedet. Ap, FrP og H\u00f8yre g\u00e5r til valg p\u00e5 at de ikke forst\u00e5r dette enkle og folkelige prinsippet.<\/p>\n

    HV-rapporten i et litt st\u00f8rre n\u00f8tteskall<\/strong><\/h4>\n

    Her f\u00f8lger v\u00e5rt<\/em> utvalg av avsnitt og n\u00f8kkelsetninger fra «Delrapport 1 Struktur og volum», etter at moderatorene har studert innholdet i rapporten.\u00a0For enkel referanse f\u00f8lger vi rapportens kronologi med overskrifter og avsnittsnummer, slik at det blir enkelt for deg \u00e5 finne sammenhengen. Vi siterer direkte fra HV-rapporten, og har markert noen setninger som vi mener er viktige med halvfet<\/strong> eller kursiv<\/em> tekst:<\/p>\n

    Fra sammendraget om kildegrunnlaget for rapporten<\/strong><\/em><\/h5>\n

    … «Studien tar utgangspunkt i en trusselvurdering og en redegj\u00f8relse for Heimevernets ansvar og oppdragsl\u00f8sning. Resultatene i rapporten bygger p\u00e5 opplysninger fra Fellesoperativt hovedkvarter (FOH) og de mest sentrale av Heimevernets samarbeidspartnere i Totalforsvaret gjennom m\u00f8ter med en politimester, tidligere fylkesberedskapssjef og i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)»<\/strong>. …<\/p>\n

    … «Med utgangspunkt i Heimevernets ansvar og oppgaver har strukturstudien estimert det\u00a0<\/span>antall soldater Heimevernet b\u00f8r ha<\/span>,\u00a0<\/span>dersom man skal kunne l\u00f8se oppdrag knyttet til\u00a0<\/span>territorielle operasjoner. Tallet er noe h\u00f8yere enn det som har blitt besluttet i\u00a0<\/strong><\/span>innev\u00e6rende langtidsplan<\/strong>«. …<\/span><\/p>\n

    «I tillegg har mye av forskningen bak strukturstudien v\u00e6rt rettet mot Totalforsvaret<\/strong><\/span>,\u00a0<\/span>hvor\u00a0<\/span><\/strong>Heimevernet har en sentral rolle<\/strong>. Et av de viktigste funnene er Heimevernets rolle i\u00a0<\/span>Totalforsvaret og at dets kommandostruktur ikke b\u00f8r avvike i betydelig grad fra\u00a0<\/span>inndelingen innen politiets struktur og ny fylkesstruktur». …<\/span><\/p>\n

    Fra avsnitt 1.2 Hensikt<\/strong><\/em><\/h5>\n

    … «Ambisjonen for denne rapporten er \u00e5 gi et f\u00f8rste estimat for styrkebehov basert p\u00e5 kartlegging av oppgaver og n\u00e5v\u00e6rende styrkeallokering til ulike oppdragskategorier. I dette arbeidet er det viktig \u00e5 ta utgangspunkt i en trusselvurdering som er rettet mot hele \u2013 og ikke deler av \u2013 landet, samt en grundig gjennomgang av HVs oppgaver i bredde». …<\/p>\n

    … «Kjernen i studien er at den skal munne ut i en helhetlig vurdering av et landsdekkende HV, som tar tilstrekkelig h\u00f8yde for samtidighetsutfordringer som oppst\u00e5r som f\u00f8lge av en landsdekkende trussel<\/strong>«. …<\/p>\n

    … «I den grad studien har beskrevet en avstand mellom oppgaver og ressurser, synliggj\u00f8r dette en risiko for v\u00e5re beslutningstakere, samt at det legger grunnlaget for investeringer dersom norske myndigheter beslutter en snarlig realisering av NATOs m\u00e5l om at forsvarsbudsjettet skal opp til 2 % av brutto nasjonalprodukt (BNP)».<\/p>\n

    Fra avsnitt 1.3 Forutsetninger og avgrensninger<\/strong><\/em><\/h5>\n

    … «HV er en landsdekkende organisasjon som m\u00e5 forventes \u00e5 bli utfordret av trusler i flere landsdeler og med stor grad av samtidighet<\/strong>. Hovedvekten av bidraget vil v\u00e6re russisk tiln\u00e6rming i forhold til Norge, men trusselbildet vil ogs\u00e5 nevne en alternativ, ikkestatlig trussel, som kan ha s\u00e6rlig relevans for samfunnssikkerhet. \u00c5rsaken til at hovedvekten legges p\u00e5 russisk trussel, ligger i at det er dette som stiller det norske forsvaret overfor de st\u00f8rste samtidighetsutfordringene. Dette trusselscenarioet vil utgj\u00f8re hovedgrunnlaget for resten av studien<\/strong>. Det er verdt \u00e5 merke seg at trusselvurderingen bygger p\u00e5 et vidt omfang av \u00e5pne kilder, og den har v\u00e6rt kvalitetssikret av Etterretningstjenesten uten innsigelser». …<\/p>\n

    … «I forbindelse med estimering av n\u00f8dvendige styrker for \u00e5 l\u00f8se de kartlagte oppgaver, er det i denne omgang lagt til grunn at oppdrag gjennomf\u00f8res basert p\u00e5 dagens teknologiske l\u00f8sninger, materiell, struktur og taktikk. P\u00e5 sikt vil det v\u00e6re aktuelt \u00e5 unders\u00f8ke muligheter som f\u00f8lge av teknologisk utvikling og mulige f\u00f8lger for mer effektiv oppdragsl\u00f8sning. Dette vil v\u00e6re gjenstand for arbeider i senere deler av prosjektet». …<\/p>\n

    «I tillegg til det mer milit\u00e6re perspektivet p\u00e5 HV er det n\u00f8dvendig \u00e5 se p\u00e5 de forventninger HV har fra sine samarbeidspartnere innen Totalforsvaret, herunder fylkesmenn, politimestre og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)»<\/strong>. …<\/p>\n

    Fra kapittel 2 – om metoden som er brukt i HV-rapporten<\/strong><\/em><\/h5>\n

    … «Forskningen har tatt utgangspunkt i en studie av skriftlig grunnlagsdokumentasjon med tanke p\u00e5 HVs oppdragsportef\u00f8lje. I f\u00f8rste rekke omfatter dette operative krav for Heimevernet, Sikkerhetsloven og Forsvarssjefens n\u00f8kkelpunktdirektiv, dernest allierte doktriner for vertslandsst\u00f8tte og deployering av styrker. P\u00e5g\u00e5ende politisk debatt og referatene fra h\u00f8ringene i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite ang\u00e5ende objektsikring v\u00e5ren 2017 har selvf\u00f8lgelig en relevans for studien.<\/p>\n

    Videre har prosjektet gjennomf\u00f8rt en trusselvurdering som er rettet mot hele landet. Det har v\u00e6rt meget viktig for studiens troverdighet at trusselvurderingen er godkjent av den instans i landet som skal ha kompetanse innen trusselvurderinger \u2013 Etterretningstjenesten.<\/p>\n

    For Russlands vedkommende har trusselvurderingen v\u00e6rt basert p\u00e5 \u00e5pne kilder, b\u00e5de fra samtidige b\u00f8ker og artikler. Aleksander Svechins bok Strategy [55] har v\u00e6rt studert i den hensikt \u00e5 etablere et bilde p\u00e5 det teoretiske fundamentet som dagens russiske generalstab hviler p\u00e5. I tillegg har generell litteratur innen strategi v\u00e6rt lagt til grunn. Det har v\u00e6rt viktig \u00e5 unng\u00e5 en reduksjonistisk tiln\u00e6rming til en landsdekkende organisasjon som Heimevernet. Ett eksempel p\u00e5 reduksjonistisk tiln\u00e6rming er \u00e5 redusere trusselens omfang slik at den \u00abpasser\u00bb til norsk styrkestruktur og gjelder kun i en liten del av landet<\/strong>. St\u00f8tten for en slik bevissthet kan hentes i f\u00f8lgende sitat fra admiral Wylie, [59] s. 71-72:<\/p>\n

    The player who plans for only one strategy runs a great risk simply because his opponent soon detects the single strategy \u2013 and counters it. The requirement is for a spectrum of strategies that are flexible and noncommittal, a theory that by intent and design can be applied in unforeseen situations \u2026 There is always in mind the hazard of the Maginot mentality, ashore, afloat, airborne, or chairborne.<\/em><\/p>\n

    En styrkestruktur m\u00e5 med andre ord v\u00e6re s\u00e5 fleksibel at den kan fange opp mange forskjelligartede trusler. I tillegg til milit\u00e6re kilder har poenget med usikkerhet ogs\u00e5 blitt beskrevet av Tetlock og Gardener [56], som selv med et optimistisk utgangspunkt i at det finnes dyktige \u201csp\u00e5menn\u201d (superforecasters), reiser tvil om det er mulig \u00e5 sp\u00e5 s\u00e5 langt frem som fem \u00e5r frem i tid. Etterretningstjenesten har gitt sin st\u00f8tte til en trusselvurdering som i stor grad stiller Forsvaret overfor samtidighetsproblematikk, med en hovedtyngde av konvensjonelle operasjoner i nord, kombinert med asymmetrisk krigf\u00f8ring i S\u00f8r-Norge.<\/strong><\/p>\n

    Etter utarbeidelsen av en trusselvurdering som er godkjent av Etterretningstjenesten, har neste skritt v\u00e6rt \u00e5 innhente synspunkter hos HVs oppdragsgiver og h\u00f8yere hovedkvarter \u2013 Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Intervjuer har v\u00e6rt gjennomf\u00f8rt med flaggoffisersniv\u00e5 gjennom Sjef J-3 og Sjef J-5, samt senior stabsoffiserer innen planverk for allierte forsterkninger, n\u00f8kkelobjektliste og seksjon for operative erfaringer med tanke p\u00e5 erfaringer med hvilke styrkebehov som dukker opp under de \u00e5rvisse gjennomf\u00f8ringer av \u00d8velse GRAM. Med denne faktainnhentingen har perspektivene fra FOH f\u00e5tt en mer fremtredende plass enn i tilsvarende studier i v\u00e5r samtid.<\/p>\n

    Denne rapporten vier i tillegg stor oppmerksomhet til totalforsvaret<\/strong>. FFI har gjennomf\u00f8rt intervju med en politimester med erfaring fra b\u00e5de \u00d8stlandet og Nordvestlandet [28], en fylkesberedskapssjef [50] og gjennomf\u00f8rt to m\u00f8ter med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) [4]. Denne delen av arbeidet har bidratt til \u00e5 tydeliggj\u00f8re hvilken rolle HV spiller i Totalforsvaret».<\/p>\n

    Kapittel 3 er trusselvurderingen: Hybride russiske anslag og trusselen fra militante islamister<\/em><\/strong><\/h5>\n
      \n
    • «Russland har milit\u00e6r og annen kapasitet til \u00e5 true Norge ved forskjellige typer av\u00a0<\/span>tvangsmakt. Det har ogs\u00e5 vist vilje og evne til \u00e5 bruke makt i Georgia, Ukraina og Syria.<\/span>1\u00a0<\/span>Dette er ikke NATO-stater og konsekvensen av slik maktbruk blir annerledes enn om\u00a0<\/span>maktbruken rettes mot NATO landet Norge.<\/span><\/li>\n
    • Militante islamister har vist evne og vilje til maktbruk mot andre NATO-land og har\u00a0<\/span>intensjon\u00a0<\/span>om nye angrep.<\/span>2\u00a0<\/span>Det foreligger b\u00e5de krigserkl\u00e6ring<\/span>3\u00a0<\/span>og trusler rettet mot\u00a0<\/span>Norge. Det er med andre ord etablert en krigstilstand».<\/span><\/li>\n<\/ul>\n
      Avsnitt 3.1.2.1 om «Gerasimovdoktrinen» og hva hybridkrig er<\/strong><\/em><\/h5>\n

      «Dagens russiske\u00a0<\/span>generalstabssjef,\u00a0<\/span>Valerij Gerasimov, har hentet sin inspirasjon fra Aleksandr Svechin. Noen av Svechins utsagn anses som nyttige i forhold\u00a0<\/span>vurdering\u00a0<\/span>av trusselen mot Norge:<\/span><\/p>\n

      \u201cA particular strategic policy must be devised for\u00a0<\/i><\/span>every war, each war\u00a0<\/i><\/span>is a special case<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>which requires its own particular logic\u00a0<\/i><\/span>rather\u00a0<\/i><\/span>that any kind of\u00a0<\/i><\/span>stereotype\u00a0<\/i><\/span>or pattern<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>no\u00a0<\/i><\/span>matter how\u00a0<\/i><\/span>splendid\u00a0<\/i><\/span>it may be \u2026\u00a0<\/i><\/span>And we\u00a0<\/i><\/span>must not farget that only maneuvers are on\u00a0<\/i><\/span>esid<\/i><\/span>ed, white wars\u00a0<\/i><\/span>are a\/ways two-sided.\u00a0<\/i><\/span>We\u00a0<\/i><\/span>must be able toget a grasp of war as it is\u00a0<\/i><\/span>perceived by the opposing\u00a0<\/i><\/span>side\u00a0<\/i><\/span>and clarify\u00a0<\/i><\/span>the\u00a0<\/i><\/span>other\u2019s desires and goals.\u201d4<\/i><\/span><\/p>\n

      Sitatet g\u00e5r i rette med de som p\u00e5st\u00e5r at en eventuell hybridkrig i Norge vil bli\u00a0<\/span>gjennomf\u00f8rt etter samme oppskrift som f.eks.\u00a0<\/span>Ukraina.\u00a0<\/span>Samtidig kan dette nyttes som\u00a0<\/span>argument mot de som avviser at v\u00e5rt land kan bli utsatt for hybridkrig, fordi\u00a0<\/span>Norge\u00a0<\/span>har\u00a0<\/span>helt andre karakteristika enn\u00a0<\/span>Ukraina.\u00a0<\/span>Hvis Russland skulle iverksette operasjoner i\u00a0<\/span>Norge, vitner f\u00f8lgende sitat om helhetlig tiln\u00e6rming:<\/span><\/p>\n

      \u201cIn determining the political goal of a war<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>a politician should keep in mind the\u00a0<\/i><\/span>positions on the military, social and economic fronts whose capture would put\u00a0<\/i><\/span>him in a favorable position for conducting peace talks.\u201d\u00a0<\/i><\/span>5<\/i><\/span><\/p>\n

      Svechin gjorde ogs\u00e5 betraktninger omkring kommunikasjonslinjer, hvor HV har en\u00a0<\/span>viktig rolle:<\/span><\/p>\n

      \u201cMany writers call a war in which a strategist does not demonstrate\u00a0<\/i><\/span>sufficient\u00a0<\/i><\/span>concern for the security of his lines of communication\u00a0<\/i><\/span>with\u00a0<\/i><\/span>the base and thus\u00a0<\/i><\/span>places the army at great risk and adventure.\u201d6″<\/i><\/span><\/p>\n

      Avsnitt 3.1.2.2 om strategiske metoder og midler<\/strong><\/em><\/h5>\n

      «Den indirekte strategiske tiln\u00e6rming nytter forskjellige metoder av indirekte milit\u00e6re og\u00a0<\/span>ikke-milit\u00e6re aksjoner\/operasjoner og midler. Ikke-milit\u00e6re midler inkluderer politiske,\u00a0<\/span>juridiske, \u00f8konomi standard, allmenn informasjon og teknologiske systemer som nyttes\u00a0<\/span>av stater for \u00e5 p\u00e5virke interne og eksterne relasjoner. Den indirekte strategien nytter\u00a0<\/span>skjulte operasjoner som genererer interne problemer for den fiendtlige staten.<\/span><\/p>\n

      Operasjonene kan b\u00e5de v\u00e6re utf\u00f8rt av spesialstyrker og\/eller tredjepart, som kan v\u00e6re\u00a0<\/span>andre nasjoner med samme interesse, transnasjonale selskap<\/span>,\u00a0<\/span>private milit\u00e6re selskaper\u00a0<\/span>eller organiserte kriminelle som leies inn, eller internasjonale terroristorganisasjoner<\/span>,\u00a0<\/span>dvs. alle som tjener p\u00e5 at fiendestaten f\u00e5r problemer. Disse operasjonene kan st\u00f8ttes av\u00a0<\/span>informasjons- og etterretningsoperasjoner i en orkestrert utf\u00f8relse. Ekstern aggresjon\u00a0<\/span>holdes skjult, og plutselig bryter det ut demonstrasjoner og oppt\u00f8yer mot regjeringen.\u00a0<\/span>Det skapes frontlinjer mellom etnisiteter eller andre type grupper. Ekstremister nyttes\u00a0<\/span>for \u00e5 drepe personer som ikke er p\u00e5 \u00abens egen side\u00bb. 16 Dette nyttes som p\u00e5skudd for\u00a0<\/span><\/strong>intervensjon<\/strong>. Russland mener de har rett til \u00e5 intervenere i andre land om russiske\u00a0<\/span>statsborgere er truet. Denne trusselen kan de selv skape, ogs\u00e5 om det medf\u00f8re fare for\u00a0<\/span>skade p\u00e5 russiske borgere.<\/span><\/p>\n

      Asymmetriske metoder krever studier av robusthet og svakheter til m\u00e5let. Disse\u00a0<\/span>studiene vil kreve sofistikert og n\u00f8yaktig etterretningsinnsats<\/span>,\u00a0<\/span>slik at det kan utvikles\u00a0<\/span>m\u00e5ter \u00e5 utnytte m\u00e5lets svakheter p\u00e5.<\/span><\/p>\n

      Presis kartlegging av fiendens mest s\u00e5rbare og svake omr\u00e5der er vesentlig for \u00e5 maksimere effekt og minimere innsats av egne styrker og ressurser. 17 Det er ikke russisk kraftsamling \u00e5 \u00f8delegge hvert v\u00e5pen, men \u00e5 rette destruksjonen mot informasjonssystemet<\/strong><\/span>,\u00a0<\/span>etterretningskilder<\/span>,\u00a0<\/span>navigasjon og styresystem og kommunikasjon og kommando og kontrollsystem. 1<\/span>8\u00a0<\/span><\/strong>Asymmetrisk tiln\u00e6rming kombinerer forskjellige former og metoder i styrkebruk og er ment \u00e5 utnytte omr\u00e5der hvor motstanderen er underlegen<\/strong>. 19<\/span><\/p>\n

      Det gjennomf\u00f8res daglig etterretningsoperasjoner mot Norge<\/span><\/strong>,\u00a0<\/span>b\u00e5de fysisk og i\u00a0<\/span>cyberdomenet som forberedelser p\u00e5 \u00e5 utnytte forskjellige s\u00e5rbarheter i samfunnet og\u00a0<\/span>Totalforsvaret sett under ett. Det er ogs\u00e5 p\u00e5virkningsoperasjoner som s\u00f8ker \u00e5 fremme\u00a0<\/span>fremmede makters interesser p\u00e5 bekostning av norske. Dette inkluderer Russland<\/span>,\u00a0<\/span>og\u00a0<\/span>sette fra en indirekte \u2013 asymmetrisk tiln\u00e6rming s\u00e5 vil dette v\u00e6re forberedelse for bruken\u00a0<\/span>av styrker og midler mot v\u00e5re s\u00e5rbarheter i indirekte operasjoner».<\/span><\/p>\n

      Avsnitt 3.1.3 handler om militante islamister (jihadister)<\/span><\/strong><\/em><\/h5>\n

      «Militante islamister har vist evne og\u00a0<\/span>v<\/span>ilje til maktbruk mot andre NATO-land og har\u00a0<\/span>intensjon om nye angrep. Det foreligger b\u00e5de krigserkl\u00e6ring og trusler rettet mot\u00a0<\/span>Norge. Det er med andre ord etablert en krigstilstand hvor krigf\u00f8ringen for Norges\u00a0<\/span>vedkommende f\u00f8res i andre krigsteater.<\/span><\/p>\n

      Jihadistene \u00f8nsker\u00a0<\/span>\u00e5\u00a0<\/span>inspirere til ytterligere vold\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>publikum her er globalt. De s\u00f8ker\u00a0<\/span>ogs\u00e5 \u00e5 forst\u00f8rre sosiale skillelinjer. Det er ogs\u00e5 en intensjon om \u00e5 f\u00e5 myndighetene til \u00e5\u00a0<\/span>overreagere. Dette vil bli utnyttet i propaganda\u00f8yemed. Jihadistene har intensjon om \u00e5\u00a0<\/strong><\/span>projisere st<\/span>y<\/span>rke og evne<\/span>,\u00a0<\/span>skape frykt og uro i befolkningen. De har ogs\u00e5 som m\u00e5lsetning\u00a0<\/span>\u00e5 p\u00e5virke regjeringens policy og handlinger<\/span>,\u00a0<\/span>samt \u00e5 \u00f8ke egen rekruttering. Spesifikke\u00a0<\/span>m\u00e5lsetninger er \u00e5 motivere egenjihads base og sympatis\u00f8rer<\/span>,\u00a0<\/span>samt p\u00e5virke befolkningen\u00a0<\/span><\/strong>i m\u00e5llandet<\/strong>.<\/span><\/p>\n

      I\u00a0<\/span>E<\/span>uropa kan en si at oppr\u00f8ret mot det verdslige styre er i fase 1<\/span>,\u00a0<\/span>delvis i fase 2. Fase 1\u00a0<\/strong><\/span>karakteriseres av sm\u00e5 spredte angrep for \u00e5 uttrette fienden og mobilisere befolkningens\u00a0<\/span>st\u00f8tte<\/span>,\u00a0<\/span>her forst\u00e5tt som den muslimske diasporaen. Fase 2 er \u00e5 etablere baser<\/span>,\u00a0<\/span>milit\u00e6rkontingenter og parallellsamfunn som ledd i p\u00e5virkningen av statens politikk.\u00a0<\/span>Her er det spesielt parallellsamfunn som i enkelte land er under utvikling. Fase 3 er\u00a0<\/span>gradvis utfordring av statens maktmonopol\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>lov og orden. Siste fase er \u00e5 innf\u00f8re Allahs\u00a0<\/span><\/strong>styre i form av sharia<\/strong>.26 Norge oppfattes som et legitimt m\u00e5l<\/span>,\u00a0<\/span>men er ikke i toppen a<\/span>v\u00a0<\/span>m\u00e5llisten.<\/span><\/p>\n

      Fordi militante islamister er svake milit\u00e6rt<\/span>,\u00a0<\/span>nytter de seg av terror. Dette er en taktikk\u00a0<\/span>som ved \u00e5 drepe noen<\/span>,\u00a0<\/span><\/strong>sprer frykt og underkuer mange<\/strong>. Det brukes ikke bare direkte\u00a0<\/span>angrep, men ogs\u00e5 overgrep, massemord og bestialiteter for \u00e5 n\u00e5 dette m\u00e5let. Skalaen g\u00e5r\u00a0<\/span>fra angrep utf\u00f8rt av enkeltpersoner til kompliserte angrep utf\u00f8rt av grupper.27<\/span><\/p>\n

      Jihadistene\u00a0<\/span>mestrer\u00a0<\/span>\u201cfryktens\u00a0<\/span>teater\u201d og dyrker derfor det spektakul\u00e6re\u00a0<\/span>ved valg\u00a0<\/span>av\u00a0<\/span>angrepsm\u00e5l og mord p\u00e5 hjelpel\u00f8se\u00a0<\/span>individer». …
      \n<\/span><\/p>\n

      Avsnitt 3.4 er delkonklusjoner s\u00e5 langt<\/strong><\/em><\/h5>\n

      «Det er vanskelig\u00a0<\/span>\u00e5\u00a0<\/span>se muligheten for at jihadistene\u00a0<\/span>vil\u00a0<\/span>komme til en fredelig l\u00f8sning med\u00a0<\/span>USA og dets allierte som Norge.\u00a0<\/span>Russland forventes \u00e5 fortsette n\u00e5v\u00e6rende hovedretning i omgang med omverden, selv\u00a0<\/span>om en ikke\u00a0<\/span>vet\u00a0<\/span>hvor lenge det n\u00e5v\u00e6rende regime blir sittende med makten. Store sosiale\u00a0<\/span>omveltninger som kan f\u00e5 betydning for sikkerheten i Norge er sv\u00e6rt vanskelig \u00e5 forutsi». …<\/span><\/p>\n

      «Det er viktig for norsk planlegging at vi innretter oss for \u00e5 f\u00f8re krigene slik de kan arte\u00a0<\/span>seg, og ikke slik vi \u00f8nsker at de skal v\u00e6re. Usikkerheten gj\u00f8r det ogs\u00e5 n\u00f8dvendig \u00e5 v\u00e6re\u00a0<\/span>tilpasningsdyktig i form av den n\u00f8dvendige milit\u00e6re intelligenskapasitet til \u00e5 forst\u00e5\u00a0<\/span>hvilken krig vi er inne i, og endre styrkene etter hvert som krigen endres.<\/span><\/strong><\/p>\n

      Den sikkerhetspolitiske situasjonen er kompleks og har stor dynamikk. Det er vanskelig\u00a0<\/span>\u00e5 forutsi hvilke aksjoner som kan rettes mot Norge og norsk befolking. Jihadistene kan\u00a0<\/span>tenkes \u00e5 ville ramme oss p\u00e5 s\u00e5rbare omr\u00e5der. Russland kan tenkes \u00e5 gj\u00f8re dette i\u00a0<\/span>situasjoner hvor \u00e6re, frykt og interesser er ber\u00f8rt. Begge trusselakt\u00f8rene er i stand til \u00e5\u00a0<\/strong><\/span>generere aksjoner som metter kapasiteten, enten det er den milit\u00e6re eller politiets evne\u00a0<\/span><\/strong>til bevoktning eller h\u00e5ndhevelse av lov og orden<\/strong>«. …<\/span><\/p>\n

      «HV m\u00e5\u00a0<\/span>kunne l\u00f8se oppdragene gitt av Stortinget under f\u00f8lgende krigs- eller krigslignende\u00a0<\/span>situasjoner:<\/span><\/p>\n

        \n
      • Kort krig- h\u00f8yintensitets konvensjonelle fellesoperasjoner i Nord-Norge st\u00f8ttet\u00a0<\/span>av ikke-milit\u00e6re og paramilit\u00e6re operasjoner<\/span>,\u00a0<\/span>samt bruk av langtrekkende ild S\u00d8R for\u00a0<\/span>LOFOTEN. Norge taper omr\u00e5det og beslutter \u00e5 avslutte kampen og erkl\u00e6rer seg\u00a0<\/span>n\u00f8ytral.<\/span><\/li>\n
      • Lang krig I \u2013 Norge beslutter \u00e5 fortsette kampen sammen med allierte for \u00e5 befri\u00a0<\/span>okkupert omr\u00e5de. Noe som kan bety tilsvarende type operasjoner som i kort krig, men\u00a0<\/span>med h\u00f8yere aktivitet s\u00f8r for Lofoten for \u00e5 hindre allierte forsterkninger.<\/span><\/li>\n
      • Lang krig Il \u2013 prim\u00e6rt utf\u00f8rt av Russland blant annet med innleide kapasiteter\u00a0<\/span>prim\u00e6rt i det ikke-milit\u00e6re spekteret for \u00e5 presse Norge til bestemte beslutninger som\u00a0<\/span>bedrer sikkerheten for Russland. Spesialstyrker og konvensjonelle styrker kan nyttes for\u00a0<\/span>\u00e5 skape kryssdomenetvang.<\/span><\/li>\n
      • Lang krig Ill \u2013 prim\u00e6rt utf\u00f8rt av militante islamister, men ogs\u00e5 med potensielt\u00a0<\/span>st\u00f8tte av statssponsorer og prim\u00e6rt i omr\u00e5der hvor jihadistene kan skjule seg blant\u00a0<\/span>befolkningen. Dette kan v\u00e6re aktuelt i det jihadistene f\u00e5r nok st\u00f8tte. Dette kan f\u00f8res som\u00a0<\/span>en krig med mange sm\u00e5 n\u00e5lestikk<\/span>,\u00a0<\/span>eller med st\u00f8rre operasjon er. Innsetting av\u00a0<\/span>Heimevernet forutsetter at Politiets kapasitet for objektsikring overg\u00e5s og denne type\u00a0<\/span>bistand fra Forsvaret m\u00e5 aktiveres». …<\/span><\/li>\n<\/ul>\n

        «Krig er en kamp mellom viljer og evne til \u00e5 bite tennene sammen og\u00a0<\/span>kjempe for det som en har kj\u00e6rt er en vel s\u00e5 viktig evne som utstyr og taktikk.\u00a0<\/span>Det er fienden som bestemmer hvor<\/span>,\u00a0<\/span>n\u00e5r og med hvilke midler han vil sl\u00e5 til.\u00a0<\/span>Tilstedev\u00e6relse med sikring er det som er n\u00f8dvendig for \u00e5 gi befolkningen sikkerhet\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>en opplevelse av trygghet.<\/span><\/strong><\/p>\n

        Anslag mot kommando og kontroll- og etterretningssystemer kan f\u00f8re til desentralisert\u00a0<\/span>strid<\/span>,\u00a0<\/span>og uten at egne enheter kan forventes \u00e5 ha tilgang til et fullverdig overordnet\u00a0<\/span>situasjonsbilde»<\/span>.<\/span><\/p>\n

        Kapittel 4 legger et milit\u00e6rt perspektiv p\u00e5 Heimevernet og dr\u00f8fter HVs oppdrag<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «HV utgj\u00f8r et landsdekkende element i landmakten<\/span>,\u00a0<\/span>og har evnen til \u00e5 utgj\u00f8re en\u00a0<\/span>krigsforebyggende terskel mot trusler p\u00e5 norsk landjord i hele landet. Innsatsstrukturen\u00a0<\/span>er noe bedre trent og utstyrt enn omr\u00e5destrukturen<\/span>,\u00a0<\/span>og Sjef HV har i denne sammenheng\u00a0<\/strong><\/span>benyttet analogien til et spyd\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>innsatsstrukturen er spissen<\/span>,\u00a0<\/span>mens omr\u00e5destrukturen er\u00a0<\/span><\/strong>skaftet<\/strong>. Det er omr\u00e5destrukturen som gjennom kvantitet sikrer at HV har en viss\u00a0<\/span>utholdenhet i forhold til sin oppdragsl\u00f8sning<\/span>,\u00a0<\/span>jamf\u00f8r trusselvurderingen som\u00a0<\/span>oppsummeres med bl.a. et behov for utholdenhet i Forsvaret».<\/span><\/p>\n

        «Ut fra Heimevernets oppdragsl\u00f8sning av territorielle operasjoner har HV<\/span>\u2013<\/span>distriktene et\u00a0<\/span>sett med oppgaver. Den mest sentrale av disse er objektsikring<\/span>,\u00a0<\/span>som har f\u00e5tt \u00f8kt\u00a0<\/span>prioritering i landet etter terroraksjonene 22. juli 2011.<\/span><\/p>\n

        N\u00f8kkelobjekter:<\/strong>\u00a0I henhold til gjeldende langtidsplan for Forsvaret (LTP) er\u00a0<\/span>n\u00f8kkelobjektene en dimensjonerende oppga<\/span>v<\/span>e for Forsvaret. Relevant grunn<\/span>l<\/span>ag som har\u00a0<\/span>v\u00e6rt benyttet for \u00e5 forst\u00e5 systemet for n\u00f8kkelobjekter er: 1) Sikkerhetsloven<\/span>,\u00a0<\/span>2<\/span>)\u00a0<\/span>Forskrift om objektssikkerhet<\/span>,\u00a0<\/span>3) Direktiv for uttak og sikring a<\/span>v\u00a0<\/span>n\u00f8kkelpunkter (FSJ)\u00a0<\/span>og 4<\/span>)\u00a0<\/span>Instruks om sikring og beskyttelse av objekter ved bruk av sikringsstyrker fra\u00a0<\/span>Forsvaret og politiet i fred<\/span>,\u00a0<\/span>krise og krig (Kgl.Res). Objektene p\u00e5 Forsvarets\u00a0<\/span>n\u00f8kkelobjektliste bygger opp om Forsvarets basisfunksjoner og \u00f8vrig krigsviktig\u00a0<\/span>infrastruktur.<\/span><\/p>\n

        Politiobjekter [6]:<\/strong>\u00a0Politiobjektene omfatter en liste over objekter som er vitale for norsk\u00a0<\/span>samfunnssikkerhet. Noen\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>men ikke alle\u00a0<\/span>\u2013\u00a0<\/span>politiobjektene baserer seg p\u00e5\u00a0<\/span>forh\u00e5ndsplanlagt bistand fra Forsvaret. Noen av politiobjektene<\/span>,\u00a0<\/span>som f.eks. innen olje og\u00a0<\/span>gass<\/span>,\u00a0<\/span>har v\u00e6rt gjenstand for avtaler mellom politidistriktene og Forsvaret med tanke p\u00e5\u00a0<\/span>forh\u00e5ndsplanlagt h\u00e5ndhevelsesbistand. Her er samme referanser lagt til grunn som i\u00a0<\/span>foreg\u00e5ende avsnitt, bortsett fra at FSJ\u2019 Direktiv for uttak og sikring av n\u00f8kkelpunkter\u00a0<\/span>ikke har relevans. Ut fra Forsvarssjefens Direktiv for uttak og sikring av n\u00f8kkelobjekter\u00a0<\/span>og f\u00f8ringer fra Forsvarsstaben i forbindelse med dimensjonering av styrkestrukturen<\/span>,\u00a0<\/span>er\u00a0<\/span>det viktig \u00e5 p\u00e5peke at oppgaver i forbindelse med politiobjekter ikke er\u00a0<\/span>dimensjonerende for Forsvarets styrkestruktur<\/span>.\u00a0<\/span>Samtidig ber\u00f8rer denne avgrensningen\u00a0<\/span>noe av kjernen i Traavik-utvalget [42]<\/span>,\u00a0<\/span>som etterlyser sektorovergripende tiltak i ny\u00a0<\/span>sikkerhetslov. Utkastet til ny lov peker p\u00e5 en rekke kapasiteter som er av vital nasjonal\u00a0<\/span>interesse<\/span>,\u00a0<\/span>som i dag ikke er dimensjonerende for Forsvaret (se for \u00f8vrig avsnitt 5.6).<\/span><\/p>\n

        Milit\u00e6re oppgaver som alliert mottak, overv\u00e5kning og kontroll, liaisonering og\u00a0<\/span><\/strong>bekjempning:<\/strong>\u00a0Selv om objektsikring ble holdt frem som HVs kjerneoppgave<\/span>,\u00a0<\/span>har \u00e5rlige\u00a0<\/span>gjennomf\u00f8ringer av \u00d8velse GRAM og utvikling av distriktsvise planverk vist at\u00a0<\/span>territorielle operasjoner utgj\u00f8r noe mer. Gjennom de siste \u00e5rs utvikling av nasjonalt\u00a0<\/span>planverk for mottak av allierte forsterkninger har HV f\u00e5tt en fremtredende rolle. N\u00e5r det\u00a0<\/span>gjelder overv\u00e5kning og kontroll<\/span>,\u00a0<\/span>legger studien til grunn det som er beskrevet i\u00a0<\/span>dokumentet\u00a0<\/span>\u201c<\/span>Fremtidens Heimevern<\/span>\u201c<\/span>. [24]<\/span><\/p>\n

        Planverk FOH og allierte krav til vertsnasjon:<\/strong>\u00a0Med tanke p\u00e5 mottak av allierte styrker<\/span>,\u00a0<\/span>har Norge som vertsnasjon en del forpliktelser overfor de allierte som vil komme oss til\u00a0<\/span>unnsetning. I forhold til U.S. Marine Corps har Norge utarbeidet en egen Memorandum\u00a0<\/span>of Understanding (MOU) med USA. I tillegg har Norge<\/span>,\u00a0<\/span>i likhet med v\u00e5re allierte<\/span>,\u00a0<\/span>ratifisert NATO-doktrinene AJP-13.3\u00a0<\/span>\u00ab<\/span>Deployment ofForces\u00bb [38] og AJP-4.5 \u00abHost\u00a0<\/span>Nation Support<\/span>\u00bb\u00a0<\/span>[39]. Disse doktrinene angir en rekke forhold som b\u00f8r v\u00e6re\u00a0<\/span>dimensjonerende for v\u00e5rt forsvar.<\/span><\/p>\n

        Milit\u00e6r st\u00f8tte til samfunnssikkerhet:<\/strong>\u00a0Inputs fra DSB<\/span>,\u00a0<\/span>herunder NATO program\u00a0<\/span>\u00abResilience\u00bb og 7 Baseline Requirements. Direktoratet for samfunnssikkerhet og\u00a0<\/span>beredskap (DSB), som er underlagt Justis- og beredskapsdepartementet<\/span>,\u00a0<\/span>har ansvaret for\u00a0<\/span>samfunnssikkerheten<\/span>,\u00a0<\/span>ogs\u00e5 i rammen av Totalforsvaret. Utledet av nevnte\u00a0<\/span>\u201c<\/span>Baseline\u00a0<\/span>requirements<\/span>\u201d\u00a0<\/span>er det sannsynlig at enkelte samfunnskritiske installasjoner vil kunne ha\u00a0<\/span>behov for milit\u00e6r beskyttelse.<\/span><\/p>\n

        Ny struktur i fylkesinndeling og politiet:<\/strong>\u00a0Sivilmilit\u00e6rt samarbeid har v\u00e6rt en av de mest\u00a0<\/span>fremtredende rollene til HV-distriktene<\/span>,\u00a0<\/span>etter at disse overtok lokalt territorielt ansvar\u00a0<\/span>(LTA) etter nedleggelse av H\u00e6rens forsvarsdistrikter. P\u00e5 regionalt niv\u00e5 utgj\u00f8res\u00a0<\/span>totalforsvaret av en rekke etater og virksomheter<\/span>,\u00a0<\/span>inkludert private akt\u00f8rer. De viktigste\u00a0<\/span>lederne i det regionale totalforsvaret er fylkesmannen<\/span>,\u00a0<\/span>som i henhold til sin instruks har\u00a0<\/span>samordningsansvar innen alt beredskapsarbeid<\/span>,\u00a0<\/span>politimesteren og HV-distriktssjefen».<\/span><\/p>\n

        «Sjef J-3 gikk direkte til kjernen i hva han oppfatter \u00e5 v\u00e6re landstyrkenes hovedoppgaver.\u00a0<\/span>Hans forst\u00e5else av forskjellen mellom taktiske samvirkesystemer og\u00a0<\/span>territorielle styrker gjenspeiler Sjef H\u00e6ren og Sjef HVs syn. Mens H\u00e6ren skal sl\u00e5<\/strong><\/span>,\u00a0<\/span>ta,\u00a0<\/span>stanse og holde<\/span>,\u00a0<\/span>er HVs oppgaver \u00e5 sikre objekter<\/span>,\u00a0<\/span>sikre viktig lende og\u00a0<\/span><\/strong>kommunikasjonslinjer samt \u00e5 sikre fremf\u00f8ring av forsyninger<\/strong>«.<\/span><\/p>\n

        «Sjef Seksjon for J-5\/719 ga uttrykk\u00a0<\/span>for at det i Forsvaret ikke finnes tilstrekkelige styrker for \u00e5 l\u00f8se alle oppdrag<\/span><\/strong>,\u00a0<\/span>et syn som\u00a0<\/span>ble underbygget under samtaler med representant for Seksjon for operative erfaringer og\u00a0<\/span>vedkommendes redegj\u00f8relse for erfaringer fra Gram-\u00f8velsene<\/span>.\u00a0<\/span>Disse \u00f8velsene viser at\u00a0<\/span>det er behov for sikring av n\u00f8kkelpunkter<\/span>,\u00a0<\/span>kolonner og fremf\u00f8ring av logistikk; dette er\u00a0<\/span>for \u00f8vrig samsvarende med momentene p\u00e5pekt av J-3. Gjennom en \u00f8kt involvering av\u00a0<\/strong><\/span>sivile deler av totalforsvaret under \u00f8velsene<\/span>,\u00a0<\/span>har det blitt belyst at fokus under \u00f8velsene\u00a0<\/span>er for snevert orientert rundt statssikkerhet<\/span>,\u00a0<\/span>og at det er en \u00f8kende bevissthet rundt\u00a0<\/span><\/strong>behovet for \u00e5 se p\u00e5 oppgaver forbundet med samfunnssikkerhet<\/strong>. …\u00a0<\/span>Krigsfangetjeneste har ogs\u00e5\u00a0<\/span>dukket opp som en oppgave som HV m\u00e5 l\u00f8se».<\/span><\/p>\n

        «Selv om\u00a0<\/span>man i enkelte scenarier har fokus i Nord-Norge<\/span>,\u00a0<\/span>er det n\u00f8dvendig med oppmerksomhet\u00a0<\/span>og milit\u00e6r beredskap ogs\u00e5 i resten av landet».<\/span><\/p>\n

        «Som lokalt territorielt ansvarlige b\u00f8r de distriktene som har grense til Sverige eller\u00a0<\/span>Finland kunne samarbeide med relevante akt\u00f8rer p\u00e5 den andre siden av riksgrenser».<\/span><\/p>\n

        Avsnitt 4.3.4 p\u00e5viser konsekvensene av at Ap, FrP og H\u00f8yre har nedlagt Sj\u00f8heimevernet<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «Stortinget har i innev\u00e6rende langtidsplan for Forsvaret besluttet at Sj\u00f8heimevernet (SHV) skal avvikles [11]. Sj\u00f8heimevernet blir s\u00e5ledes ikke lenger en del av Heimevernet. Samtidig inneb\u00e6rer ikke dette at oppgavene har forsvunnet<\/strong>.<\/p>\n

        Oppdragsl\u00f8sning av Sj\u00f8heimevernets tidligere oppgaver har prinsipielt tre alternativer:<\/p>\n

        1) Oppgavene videref\u00f8res i Landheimevernet, 2) Oppgavene videref\u00f8res av Sj\u00f8forsvaret, eller 3) Oppgavene blir ikke l\u00f8st, noe som b\u00f8r synliggj\u00f8res i form av bevissthet rundt risiko. …<\/p>\n

        Etter nedleggelse av SHV st\u00e5r landet overfor et valg mellom \u00e5 etablere en kapasitet for h\u00e5ndhevelse av suverenitet og jurisdiksjon i kystsonen eller \u00e5 akseptere risiko som f\u00f8lge av manglende kapasiteter<\/strong>«.<\/p>\n

        Avsnitt 4.4 er en delkonklusjon<\/strong><\/em><\/h5>\n

        … «Etter\u00a0<\/span>at Heimevernets distriktssjefer overtok det lokale territorielle ansvaret har HV f\u00e5tt\u00a0<\/strong><\/span>en mer sentral rolle i forhold til det milit\u00e6re forsvaret av norsk landterritorium enn f\u00f8r.\u00a0<\/span>Samtidig inneb\u00e6rer nedleggelsen av Sj\u00f8heimevernet en svekkelse i Heimevernets\u00a0<\/span><\/strong>bidrag til \u00e5 sikre kystsonen, herunder et betydelig antall n\u00f8kkelobjekter med sj\u00f8side»<\/strong>.<\/span><\/p>\n

        Kapittel 5 omhandler Heimevernet som del av totalforsvaret<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «I prop 151 (2015-16) Kampkraft og b\u00e6rekraft legger regjeringen frem sin\u00a0<\/span>langtidsplan\u00a0<\/span>for Forsvaret. Proposisjonen beskriver Heimevernets oppdrag og utvikling, men den\u00a0<\/span>fremtidige rolle, struktur og kapasiteter vil bli ytterligere vurdert i sammenheng med\u00a0<\/span>utviklingen av H\u00e6ren. Dette vil foreg\u00e5 i en egen utredning av landmakten.<\/span><\/p>\n

        Proposisjonen gir allikevel noen viktige f\u00f8ringer som vil benyttes som bakteppe i denne\u00a0<\/span>bakteppe i denne studien.\u00a0<\/span>Formuleringen\u00a0<\/span>i pkt 5<\/span>.5<\/span>.1 presiserer oppdraget [ 11]:<\/span><\/p>\n

        Heimevernet har et landsdekkende territorielt ansvar\u00a0<\/span>som\u00a0<\/span>inneb\u00e6rer vakt og\u00a0<\/span>sikring\u00a0<\/span>av viktige objekter og infrastruktur<\/span>,\u00a0<\/span>territoriell overv\u00e5king og kontroll,\u00a0<\/span>tilrettelegging for og mottak av allierte forsterkninger og\u00a0<\/span>sivilt-milit\u00e6rt\u00a0<\/span>samarbeid.\u00a0<\/span>Heimevernet har en\u00a0<\/span>viktig\u00a0<\/span>rolle i\u00a0<\/span>\u00e5 etablere\u00a0<\/span>lokal situasjonsforst\u00e5else\u00a0<\/span>og sikring ved mottak av allierte styrker.<\/span><\/em><\/p>\n

        Dette er omfattende og krevende oppgaver som skal legges til grunn for den videre\u00a0<\/span>utvikling av Heimevernet, ikke minst p\u00e5 bakgrunn av utviklingen i den sikkerhetspolitiske\u00a0<\/span>situasjonen. Det m\u00e5 ogs\u00e5 tas h\u00f8yde for at landet kan bli eksponert for ikkemilit\u00e6re\u00a0<\/strong><\/span>virkemidler\u00a0<\/span>for \u00e5 p\u00e5virke\u00a0<\/span>v\u00e5r\u00a0<\/span><\/strong>vilje og evne til \u00e5 motst\u00e5 press (hybrid krigf\u00f8ring)<\/strong>. Russlands angrep i Georgia, annekteringen av Krim og innblandingen i Donbass er eksempler p\u00e5 dette. Identiske situasjoner vil selvf\u00f8lgelig ikke oppst\u00e5 i Norge,\u00a0<\/span>virkemidlene\u00a0<\/span>vil tilpasses den konkrete konflikt. Dette betyr at beredskapen m\u00e5 legges bredt an Garnf\u00f8r trusselvurderingen). Vi m\u00e5 ha evne til \u00e5 forsvare de mest kritiske milit\u00e6re og sivile objekter. Sivil infrastruktur kan bli utsatt for terrorisme eller sabotasje og befolkningen kan eksponeres for falske nyheter for svekke v\u00e5r evne og vilje til b\u00e5de\u00a0<\/strong><\/span>\u00e5\u00a0<\/span><\/strong>f\u00f8re krig og yte grunnleggende tjenester til sivilbefolkningen<\/strong>. I dette kapittelet skal\u00a0<\/span>vi vurdere\u00a0<\/span>betydningen av det sivilt-milit\u00e6re samarbeidet, hvor viktig det er for \u00e5 ivareta stats- og samfunnssikkerheten<\/span>,\u00a0<\/span>hvordan det kan realiseres og n\u00f8dvendigheten av at Heimevernet bidrar. Dette m\u00e5 sees innenfor rammene for Totalforsvaret, slik det er beskrevet i dokumentet\u00a0<\/span>\u201cSt\u00f8tte\u00a0<\/span>og samarbeid\u201d<\/span>,\u00a0<\/span>utgitt i fellesskap av Forsvarsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet i april 2015″.<\/span><\/p>\n

        «HV er til stede over hele landet og innehar sv\u00e6rt god\u00a0<\/span>lokalkunnskap, noe som gj\u00f8r at HV er en viktig ressurs innenfor Totalforsvaret.<\/span><\/strong><\/p>\n

        Bistand kan gis for \u00e5 forebygge og bekjempe terroranslag som politiet har\u00a0<\/span>hovedansvaret for \u00e5 h\u00e5ndtere. Slik bistand vil prim\u00e6rt v\u00e6re av forebyggende karakter,\u00a0<\/span>og vil f\u00f8rst og fremst v\u00e6re aktuelt i forbindelse med situasjoner der det iverksettes\u00a0<\/span>omfattende objektsikring og\/eller hvor beskyttelsesbehovet vil kunne strekke seg over\u00a0<\/span>en lengre tidsperiode».<\/span><\/p>\n

        Avsnitt 5.1.2.3 handler om klimaendringer og mer ekstremv\u00e6r<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «Totalforsvarskonseptet inneb\u00e6rer ogs\u00e5 Forsvarets st\u00f8tte til sivile myndigheter under\u00a0<\/span>alvorlige naturhendelser. …\u00a0Som grunnlag for tiltak, har Milj\u00f8verndepartementet lagt frem en utredning som\u00a0vurderer samfunnets s\u00e5rbarhet og behov for tilpassing til konsekvenser av\u00a0klimaendringene i Norge (NoU 2010:10). … <\/span>…\u00a0Vi skal konsentrere oss om fenomener som kan p\u00e5virke hyppigheten av\u00a0naturkatastrofer og som vil kreve innsats fra n\u00f8detatene og forsterkningsressurser som\u00a0Heimevernet». …\u00a0[D]et er grunn til \u00e5 forvente hyppigere ekstremv\u00e6r som krever mobilisering\u00a0av beredskapsressursene. Heimevernet vil f\u00e5 mer \u00e5 gj\u00f8re<\/strong>«.<\/span><\/span><\/p>\n

        Avsnitt 5.2 handler om «sektorovergripende ansvar» – Traavik-utvalgets rapport<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «[N]<\/strong>\u00e5r landet beveger seg mot alvorlig krise og krig og beskyttelsesbehovet \u00f8ker, minker tilgjengeligheten av styrker til sikring<\/strong> av eksempelvis: stortingsrepresentanter (pkt a), datalagringsanlegg og gassforsyningsanlegg (pkt c)<\/span>,\u00a0<\/span>oljeinstallasjoner (pkt d) og mat- og energiforsyning (pkt e)»<\/span>.<\/span><\/p>\n

        «I kontekst av trusselbildet er det dermed relevant \u00e5 beskrive sammenhenger mellom\u00a0<\/span>Heimevernets konkrete oppgaver knyttet til objektsikring<\/span>,\u00a0<\/span>alliert mottak<\/span>,\u00a0<\/span>transportsikring\u00a0<\/span>m.m<\/span>.\u00a0<\/span>opp mot denne mer overordnede oppdragsbeskrivelsen<\/span>.\u00a0<\/span>En slik beskrivelse\u00a0<\/span>kan bidra til \u00e5 tydeliggj\u00f8re effekten av ulike fiendtlige tiltak og mulige konsekvenser av\u00a0<\/span>manglende sikring. Ut fra en gjennomgang av listen over politiobjekter<\/span>,\u00a0<\/span>er det \u00e5penbart\u00a0<\/span>at de fleste av disse kan v\u00e6re aktuelle m\u00e5l i en hybridkrig<\/span>,\u00a0<\/span>og at disse m\u00e5lene kommer\u00a0<\/span>innenfor Traavik-utvalgets definisjon av vitale nasjonale interesser i innstilling til ny\u00a0<\/span>Lov for forebyggende sikkerhet».<\/span><\/p>\n

        Kapittel 6 handler om Norges konkrete behov for HV-styrker<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «Om samtidige studier kommer frem til andre tall, skyldes det sannsynligvis et forskjellig\u00a0<\/span>utgangspunkt. Det kan hevdes at Landmilit\u00e6r utredning (LMU) har en \u00f8konomisk ramme, hvor et begrenset bel\u00f8p skal fordeles p\u00e5 H\u00e6ren og HV. HV strukturstudie har tatt\u00a0<\/strong><\/span>utgangspunkt i styrkebehov, uten at noen kostnadsberegning er gjort<\/strong>«.<\/span><\/p>\n

        «Jo mer man forsker p\u00e5 Totalforsvaret, desto mer bevissthet oppn\u00e5s om behov for en\u00a0<\/span>landsdekkende styrkestruktur og ledelse p\u00e5 regionalt niv\u00e5. Blant en rekke offentlige og\u00a0<\/span>private institusjoner som bl.a. er representert i fylkesberedskapsr\u00e5dene, fremst\u00e5r\u00a0<\/span>fylkesmann, politimester og HV-distriktssjef som de mest fremtredende ledere innen \u00a0<\/span>Totalforsvaret p\u00e5 regionalt niv\u00e5. Med tanke p\u00e5 at landet er delt inn i 12 politidistrikter,\u00a0<\/span>anbefales det som minimum at dagens distriktstruktur p\u00e5 11 distrikter opprettholdes».<\/span><\/p>\n

        Kapittel 7 er oppsummering av HV-rapporten og veien videre for HV-studien<\/strong><\/em><\/h5>\n

        «Heimevernet trenger ca.\u00a0<\/strong><\/span>50000\u00a0<\/span>soldater for \u00e5 l\u00f8se de oppgaver som ligger under\u00a0<\/span>territorielle operasjoner. Da er ikke politiobjektene regnet med. Siden man ikke kan\u00a0<\/span>utelukke at Traavik-utvalgets innstilling kan medf\u00f8re at Forsvaret f\u00e5r et\u00a0<\/span>sektorovergripende ansvar for \u00e5 sikre vitale nasjonale interesser i krig<\/span>,\u00a0<\/span>er det relevant \u00e5\u00a0<\/span>nevne at 4000 soldater er satt av til \u00e5 sikre politiobjekter- en type oppdrag som i dag\u00a0<\/span>ikke anses dimensjonerende<\/span>,\u00a0<\/span>men som kan bli det.<\/span><\/strong><\/p>\n

        Avviklingen av Sj\u00f8heimevernet inneb\u00e6rer at et betydelig antall objekter med sj\u00f8side\u00a0<\/span>st\u00e5r uten sikring<\/span>,\u00a0<\/span>samt at evnen til overv\u00e5kning og sikring av allierte styrker langs\u00a0<\/span>kysten bortfaller<\/span>,\u00a0<\/span><\/strong>dersom andre deler av Forsvaret ikke overtar disse oppgavene<\/strong>«.<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Ikke tid til \u00e5 lese hele HV-rapporten p\u00e5 40-50 sider? Her er delrapporten i et n\u00f8tteskall. Den viser at Norge trenger mange FLERE – ikke F\u00c6RRE – HV-soldater for verne folk og land. Velgerne m\u00e5 avgj\u00f8re sin egen rett til beskyttelse p\u00e5 hjemstedet med stemmeseddelen 11. september. En stemme til de r\u00f8dbl\u00e5 partiene er b\u00e5de […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[82,18,19,20],"tags":[],"class_list":["post-29009","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-hv-rapporten","category-nyheter","category-sh","category-styrkhv"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29009"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29009"}],"version-history":[{"count":9,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29009\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29019,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29009\/revisions\/29019"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29009"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29009"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.styrkhv.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29009"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}