Rapporten dr\u00f8fter HVs viktige rolle i totalforsvaret av Norge.<\/li>\n<\/ul>\nSom kjent g\u00e5r Ap, FrP og H\u00f8yre til valg p\u00e5 vedtaket om \u00e5 kutte Heimevernet NED til 38.000 soldater<\/strong>, kun basert p\u00e5 \u00f8konomi og fagmilit\u00e6re r\u00e5d fra det embetsverket som n\u00e5 er i skuddlinjen for stadig mer massiv ild fra en oppr\u00f8rt almenhet. Hvorfor skal Norge v\u00e6re det eneste landet i Europa som kutter ned i heimevern, mens v\u00e5re allierte og naboer bygger opp heimevern?<\/p>\nSH mener Norge skal dimensjonere beredskap og beskyttelse ut fra Rikets behov for sikkerhet – ikke ut fra et budsjett som er oppspist av kostbare investeringer og et svindyrt forsvarsbyr\u00e5krati. Det er med kuler og krutt Norge skal forsvares mot ufredsmenn – ikke med blyanter og binderser<\/strong>.<\/p>\nSH mener vi skal kutte i byr\u00e5kratiet hvis det m\u00e5 spares – ikke i befolkningens rett til trygghet p\u00e5 hjemstedet. Ap, FrP og H\u00f8yre g\u00e5r til valg p\u00e5 at de ikke forst\u00e5r dette enkle og folkelige prinsippet.<\/p>\n
HV-rapporten i et litt st\u00f8rre n\u00f8tteskall<\/strong><\/h4>\nHer f\u00f8lger v\u00e5rt<\/em> utvalg av avsnitt og n\u00f8kkelsetninger fra «Delrapport 1 Struktur og volum», etter at moderatorene har studert innholdet i rapporten.\u00a0For enkel referanse f\u00f8lger vi rapportens kronologi med overskrifter og avsnittsnummer, slik at det blir enkelt for deg \u00e5 finne sammenhengen. Vi siterer direkte fra HV-rapporten, og har markert noen setninger som vi mener er viktige med halvfet<\/strong> eller kursiv<\/em> tekst:<\/p>\nFra sammendraget om kildegrunnlaget for rapporten<\/strong><\/em><\/h5>\n… «Studien tar utgangspunkt i en trusselvurdering og en redegj\u00f8relse for Heimevernets ansvar og oppdragsl\u00f8sning. Resultatene i rapporten bygger p\u00e5 opplysninger fra Fellesoperativt hovedkvarter (FOH) og de mest sentrale av Heimevernets samarbeidspartnere i Totalforsvaret gjennom m\u00f8ter med en politimester, tidligere fylkesberedskapssjef og i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)»<\/strong>. …<\/p>\n… «Med utgangspunkt i Heimevernets ansvar og oppgaver har strukturstudien estimert det\u00a0<\/span>antall soldater Heimevernet b\u00f8r ha<\/span>,\u00a0<\/span>dersom man skal kunne l\u00f8se oppdrag knyttet til\u00a0<\/span>territorielle operasjoner. Tallet er noe h\u00f8yere enn det som har blitt besluttet i\u00a0<\/strong><\/span>innev\u00e6rende langtidsplan<\/strong>«. …<\/span><\/p>\n«I tillegg har mye av forskningen bak strukturstudien v\u00e6rt rettet mot Totalforsvaret<\/strong><\/span>,\u00a0<\/span>hvor\u00a0<\/span><\/strong>Heimevernet har en sentral rolle<\/strong>. Et av de viktigste funnene er Heimevernets rolle i\u00a0<\/span>Totalforsvaret og at dets kommandostruktur ikke b\u00f8r avvike i betydelig grad fra\u00a0<\/span>inndelingen innen politiets struktur og ny fylkesstruktur». …<\/span><\/p>\nFra avsnitt 1.2 Hensikt<\/strong><\/em><\/h5>\n… «Ambisjonen for denne rapporten er \u00e5 gi et f\u00f8rste estimat for styrkebehov basert p\u00e5 kartlegging av oppgaver og n\u00e5v\u00e6rende styrkeallokering til ulike oppdragskategorier. I dette arbeidet er det viktig \u00e5 ta utgangspunkt i en trusselvurdering som er rettet mot hele \u2013 og ikke deler av \u2013 landet, samt en grundig gjennomgang av HVs oppgaver i bredde». …<\/p>\n
… «Kjernen i studien er at den skal munne ut i en helhetlig vurdering av et landsdekkende HV, som tar tilstrekkelig h\u00f8yde for samtidighetsutfordringer som oppst\u00e5r som f\u00f8lge av en landsdekkende trussel<\/strong>«. …<\/p>\n… «I den grad studien har beskrevet en avstand mellom oppgaver og ressurser, synliggj\u00f8r dette en risiko for v\u00e5re beslutningstakere, samt at det legger grunnlaget for investeringer dersom norske myndigheter beslutter en snarlig realisering av NATOs m\u00e5l om at forsvarsbudsjettet skal opp til 2 % av brutto nasjonalprodukt (BNP)».<\/p>\n
Fra avsnitt 1.3 Forutsetninger og avgrensninger<\/strong><\/em><\/h5>\n… «HV er en landsdekkende organisasjon som m\u00e5 forventes \u00e5 bli utfordret av trusler i flere landsdeler og med stor grad av samtidighet<\/strong>. Hovedvekten av bidraget vil v\u00e6re russisk tiln\u00e6rming i forhold til Norge, men trusselbildet vil ogs\u00e5 nevne en alternativ, ikkestatlig trussel, som kan ha s\u00e6rlig relevans for samfunnssikkerhet. \u00c5rsaken til at hovedvekten legges p\u00e5 russisk trussel, ligger i at det er dette som stiller det norske forsvaret overfor de st\u00f8rste samtidighetsutfordringene. Dette trusselscenarioet vil utgj\u00f8re hovedgrunnlaget for resten av studien<\/strong>. Det er verdt \u00e5 merke seg at trusselvurderingen bygger p\u00e5 et vidt omfang av \u00e5pne kilder, og den har v\u00e6rt kvalitetssikret av Etterretningstjenesten uten innsigelser». …<\/p>\n… «I forbindelse med estimering av n\u00f8dvendige styrker for \u00e5 l\u00f8se de kartlagte oppgaver, er det i denne omgang lagt til grunn at oppdrag gjennomf\u00f8res basert p\u00e5 dagens teknologiske l\u00f8sninger, materiell, struktur og taktikk. P\u00e5 sikt vil det v\u00e6re aktuelt \u00e5 unders\u00f8ke muligheter som f\u00f8lge av teknologisk utvikling og mulige f\u00f8lger for mer effektiv oppdragsl\u00f8sning. Dette vil v\u00e6re gjenstand for arbeider i senere deler av prosjektet». …<\/p>\n
… «I tillegg til det mer milit\u00e6re perspektivet p\u00e5 HV er det n\u00f8dvendig \u00e5 se p\u00e5 de forventninger HV har fra sine samarbeidspartnere innen Totalforsvaret, herunder fylkesmenn, politimestre og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)»<\/strong>. …<\/p>\nFra kapittel 2 – om metoden som er brukt i HV-rapporten<\/strong><\/em><\/h5>\n… «Forskningen har tatt utgangspunkt i en studie av skriftlig grunnlagsdokumentasjon med tanke p\u00e5 HVs oppdragsportef\u00f8lje. I f\u00f8rste rekke omfatter dette operative krav for Heimevernet, Sikkerhetsloven og Forsvarssjefens n\u00f8kkelpunktdirektiv, dernest allierte doktriner for vertslandsst\u00f8tte og deployering av styrker. P\u00e5g\u00e5ende politisk debatt og referatene fra h\u00f8ringene i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite ang\u00e5ende objektsikring v\u00e5ren 2017 har selvf\u00f8lgelig en relevans for studien.<\/p>\n
Videre har prosjektet gjennomf\u00f8rt en trusselvurdering som er rettet mot hele landet. Det har v\u00e6rt meget viktig for studiens troverdighet at trusselvurderingen er godkjent av den instans i landet som skal ha kompetanse innen trusselvurderinger \u2013 Etterretningstjenesten.<\/p>\n
For Russlands vedkommende har trusselvurderingen v\u00e6rt basert p\u00e5 \u00e5pne kilder, b\u00e5de fra samtidige b\u00f8ker og artikler. Aleksander Svechins bok Strategy [55] har v\u00e6rt studert i den hensikt \u00e5 etablere et bilde p\u00e5 det teoretiske fundamentet som dagens russiske generalstab hviler p\u00e5. I tillegg har generell litteratur innen strategi v\u00e6rt lagt til grunn. Det har v\u00e6rt viktig \u00e5 unng\u00e5 en reduksjonistisk tiln\u00e6rming til en landsdekkende organisasjon som Heimevernet. Ett eksempel p\u00e5 reduksjonistisk tiln\u00e6rming er \u00e5 redusere trusselens omfang slik at den \u00abpasser\u00bb til norsk styrkestruktur og gjelder kun i en liten del av landet<\/strong>. St\u00f8tten for en slik bevissthet kan hentes i f\u00f8lgende sitat fra admiral Wylie, [59] s. 71-72:<\/p>\nThe player who plans for only one strategy runs a great risk simply because his opponent soon detects the single strategy \u2013 and counters it. The requirement is for a spectrum of strategies that are flexible and noncommittal, a theory that by intent and design can be applied in unforeseen situations \u2026 There is always in mind the hazard of the Maginot mentality, ashore, afloat, airborne, or chairborne.<\/em><\/p>\nEn styrkestruktur m\u00e5 med andre ord v\u00e6re s\u00e5 fleksibel at den kan fange opp mange forskjelligartede trusler. I tillegg til milit\u00e6re kilder har poenget med usikkerhet ogs\u00e5 blitt beskrevet av Tetlock og Gardener [56], som selv med et optimistisk utgangspunkt i at det finnes dyktige \u201csp\u00e5menn\u201d (superforecasters), reiser tvil om det er mulig \u00e5 sp\u00e5 s\u00e5 langt frem som fem \u00e5r frem i tid. Etterretningstjenesten har gitt sin st\u00f8tte til en trusselvurdering som i stor grad stiller Forsvaret overfor samtidighetsproblematikk, med en hovedtyngde av konvensjonelle operasjoner i nord, kombinert med asymmetrisk krigf\u00f8ring i S\u00f8r-Norge.<\/strong><\/p>\nEtter utarbeidelsen av en trusselvurdering som er godkjent av Etterretningstjenesten, har neste skritt v\u00e6rt \u00e5 innhente synspunkter hos HVs oppdragsgiver og h\u00f8yere hovedkvarter \u2013 Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Intervjuer har v\u00e6rt gjennomf\u00f8rt med flaggoffisersniv\u00e5 gjennom Sjef J-3 og Sjef J-5, samt senior stabsoffiserer innen planverk for allierte forsterkninger, n\u00f8kkelobjektliste og seksjon for operative erfaringer med tanke p\u00e5 erfaringer med hvilke styrkebehov som dukker opp under de \u00e5rvisse gjennomf\u00f8ringer av \u00d8velse GRAM. Med denne faktainnhentingen har perspektivene fra FOH f\u00e5tt en mer fremtredende plass enn i tilsvarende studier i v\u00e5r samtid.<\/p>\n
Denne rapporten vier i tillegg stor oppmerksomhet til totalforsvaret<\/strong>. FFI har gjennomf\u00f8rt intervju med en politimester med erfaring fra b\u00e5de \u00d8stlandet og Nordvestlandet [28], en fylkesberedskapssjef [50] og gjennomf\u00f8rt to m\u00f8ter med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) [4]. Denne delen av arbeidet har bidratt til \u00e5 tydeliggj\u00f8re hvilken rolle HV spiller i Totalforsvaret».<\/p>\nKapittel 3 er trusselvurderingen: Hybride russiske anslag og trusselen fra militante islamister<\/em><\/strong><\/h5>\n\n- «Russland har milit\u00e6r og annen kapasitet til \u00e5 true Norge ved forskjellige typer av\u00a0<\/span>tvangsmakt. Det har ogs\u00e5 vist vilje og evne til \u00e5 bruke makt i Georgia, Ukraina og Syria.<\/span>1\u00a0<\/span>Dette er ikke NATO-stater og konsekvensen av slik maktbruk blir annerledes enn om\u00a0<\/span>maktbruken rettes mot NATO landet Norge.<\/span><\/li>\n
- Militante islamister har vist evne og vilje til maktbruk mot andre NATO-land og har\u00a0<\/span>intensjon\u00a0<\/span>om nye angrep.<\/span>2\u00a0<\/span>Det foreligger b\u00e5de krigserkl\u00e6ring<\/span>3\u00a0<\/span>og trusler rettet mot\u00a0<\/span>Norge. Det er med andre ord etablert en krigstilstand».<\/span><\/li>\n<\/ul>\n
Avsnitt 3.1.2.1 om «Gerasimovdoktrinen» og hva hybridkrig er<\/strong><\/em><\/h5>\n«Dagens russiske\u00a0<\/span>generalstabssjef,\u00a0<\/span>Valerij Gerasimov, har hentet sin inspirasjon fra Aleksandr Svechin. Noen av Svechins utsagn anses som nyttige i forhold\u00a0<\/span>vurdering\u00a0<\/span>av trusselen mot Norge:<\/span><\/p>\n\u201cA particular strategic policy must be devised for\u00a0<\/i><\/span>every war, each war\u00a0<\/i><\/span>is a special case<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>which requires its own particular logic\u00a0<\/i><\/span>rather\u00a0<\/i><\/span>that any kind of\u00a0<\/i><\/span>stereotype\u00a0<\/i><\/span>or pattern<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>no\u00a0<\/i><\/span>matter how\u00a0<\/i><\/span>splendid\u00a0<\/i><\/span>it may be \u2026\u00a0<\/i><\/span>And we\u00a0<\/i><\/span>must not farget that only maneuvers are on\u00a0<\/i><\/span>esid<\/i><\/span>ed, white wars\u00a0<\/i><\/span>are a\/ways two-sided.\u00a0<\/i><\/span>We\u00a0<\/i><\/span>must be able toget a grasp of war as it is\u00a0<\/i><\/span>perceived by the opposing\u00a0<\/i><\/span>side\u00a0<\/i><\/span>and clarify\u00a0<\/i><\/span>the\u00a0<\/i><\/span>other\u2019s desires and goals.\u201d4<\/i><\/span><\/p>\nSitatet g\u00e5r i rette med de som p\u00e5st\u00e5r at en eventuell hybridkrig i Norge vil bli\u00a0<\/span>gjennomf\u00f8rt etter samme oppskrift som f.eks.\u00a0<\/span>Ukraina.\u00a0<\/span>Samtidig kan dette nyttes som\u00a0<\/span>argument mot de som avviser at v\u00e5rt land kan bli utsatt for hybridkrig, fordi\u00a0<\/span>Norge\u00a0<\/span>har\u00a0<\/span>helt andre karakteristika enn\u00a0<\/span>Ukraina.\u00a0<\/span>Hvis Russland skulle iverksette operasjoner i\u00a0<\/span>Norge, vitner f\u00f8lgende sitat om helhetlig tiln\u00e6rming:<\/span><\/p>\n\u201cIn determining the political goal of a war<\/i><\/span>,\u00a0<\/i><\/span>a politician should keep in mind the\u00a0<\/i><\/span>positions on the military, social and economic fronts whose capture would put\u00a0<\/i><\/span>him in a favorable position for conducting peace talks.\u201d\u00a0<\/i><\/span>5<\/i><\/span><\/p>\nSvechin gjorde ogs\u00e5 betraktninger omkring kommunikasjonslinjer, hvor HV har en\u00a0<\/span>viktig rolle:<\/span><\/p>\n\u201cMany writers call a war in which a strategist does not demonstrate\u00a0<\/i><\/span>sufficient\u00a0<\/i><\/span>concern for the security of his lines of communication\u00a0<\/i><\/span>with\u00a0<\/i><\/span>the base and thus\u00a0<\/i><\/span>places the army at great risk and adventure.\u201d6″<\/i><\/span><\/p>\nAvsnitt 3.1.2.2 om strategiske metoder og midler<\/strong><\/em><\/h5>\n«Den indirekte strategiske tiln\u00e6rming nytter forskjellige metoder av indirekte milit\u00e6re og\u00a0<\/span>ikke-milit\u00e6re aksjoner\/operasjoner og midler. Ikke-milit\u00e6re midler inkluderer politiske,\u00a0<\/span>juridiske, \u00f8konomi standard, allmenn informasjon og teknologiske systemer som nyttes\u00a0<\/span>av stater for \u00e5 p\u00e5virke interne og eksterne relasjoner. Den indirekte strategien nytter\u00a0<\/span>skjulte operasjoner som genererer interne problemer for den fiendtlige staten.<\/span><\/p>\nOperasjonene kan b\u00e5de v\u00e6re utf\u00f8rt av spesialstyrker og\/eller tredjepart, som kan v\u00e6re\u00a0<\/span>andre nasjoner med samme interesse, transnasjonale selskap<\/span>,\u00a0<\/span>private milit\u00e6re selskaper\u00a0<\/span>eller organiserte kriminelle som leies inn, eller internasjonale terroristorganisasjoner<\/span>,\u00a0<\/span>dvs. alle som tjener p\u00e5 at fiendestaten f\u00e5r problemer. Disse operasjonene kan st\u00f8ttes av\u00a0<\/span>informasjons- og etterretningsoperasjoner i en orkestrert utf\u00f8relse. Ekstern aggresjon\u00a0<\/span>holdes skjult, og plutselig bryter det ut demonstrasjoner og oppt\u00f8yer mot regjeringen.\u00a0<\/span>Det skapes frontlinjer mellom etnisiteter eller andre type grupper. Ekstremister nyttes\u00a0<\/span>for \u00e5 drepe personer som ikke er p\u00e5 \u00abens egen side\u00bb. 16 Dette nyttes som p\u00e5skudd for\u00a0<\/span><\/strong>intervensjon<\/strong>. Russland mener de har rett til \u00e5 intervenere i andre land om russiske\u00a0<\/span>